روانشناسی اجتماعی
فروغ شفائیان فرد؛ محمد کریمخانی؛ علی عابدینی؛ ال آی جانعمو برنجی آبادی
چکیده
ارتباطات به دلیل نقش اطلاعاتی، انگیزشی و ارزشیابی خود با اثربخشی و کارایی عملکرد هر تیم ورزشی مرتبط است. با این حال، اثرات مهارت های ارتباطی در زمینه تربیت بدنی به ندرت مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مهارت های ارتباطی در تربیت بدنی بر لذت و اشتیاق دانش آموزان دوره متوسطه بود. فرض بر این بود که مهارتهای ...
بیشتر
ارتباطات به دلیل نقش اطلاعاتی، انگیزشی و ارزشیابی خود با اثربخشی و کارایی عملکرد هر تیم ورزشی مرتبط است. با این حال، اثرات مهارت های ارتباطی در زمینه تربیت بدنی به ندرت مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مهارت های ارتباطی در تربیت بدنی بر لذت و اشتیاق دانش آموزان دوره متوسطه بود. فرض بر این بود که مهارتهای ارتباطی در کلاس تربیت بدنی تأثیر مثبتی بر لذت و مشارکت دانشآموزان دبیرستانی دارد. روش مورد استفاده در این پژوهش مدلسازی معادلات ساختاری بود. شرکتکنندگان شامل 384 نوجوان 16 تا 18 ساله (میانگین0/57± 16/96 سال) بودند که در مدارس متوسطه عادی تحصیل میکردند. برای سنجش مهارت های ارتباطی، لذت و اشتیاق از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مهارتهای ارتباطی تأثیر معنیداری بر لذت (4/182=T) و اشتیاق (6/082=T) دارد. علاوه بر این، لذت تأثیر معناداری بر اشتیاق داشت (3/291=T). نتایج ارزیابی نیکویی برازش نشان داد که مدل ما برازش خوبی دارد (GOF=0.93). مهارت های ارتباطی برای تعامل و یادگیری دانش آموزان بسیار مهم است.